Blog
De kansen van de kastanjechampignon en hoe jij hierop inspeelt
De witte champignon in het blauwe bakje is het klassieke beeld wat bij veel mensen in het hoofd zit geprent als zij denken aan paddenstoelen. Deze champignon is dan ook al jaren de populairste paddenstoel onder consumenten. Toch zien wij bij Limax een groeiende interesse in de kastanjechampignon en daarmee grote kansen voor retailers. Hoe groot is de interesse voor de kastanjechampignon en zal hij ooit de witte champignon van de troon afstoten?
Groeiende interesse voor paddenstoelen wereldwijd
Er is over de hele wereld een groeiende interesse onder consumenten voor paddenstoelen. Dat is ook niet heel gek gezien de actuele voedingstrends zoals minder suiker, zout, vlees en meer belangstelling voor gezonde voeding. Daarnaast passen paddenstoelen bij trends zoals koken met lokale producten, gemak, duurzaamheid en het eten van vleesvervangers.
Deze groeiende interesse is zeker niet alleen voor de witte champignon. Het lijkt erop dat de nieuwe generaties veel meer openstaan voor andere soorten paddenstoelen. Bij Limax zien wij in de markt een groei in verkoop van vrijwel alle soorten paddenstoelen
- Witte champignon: 12% groei
- Kastanje champignon: 27% groei
- Oesterzwam: 30% groei
- Shiitake: 25% groei
- Portobello: 40% groei
*Deze cijfers zijn van onderzoeksbureau IRI en gaan over de Nederlandse paddenstoelenmarkt in de periode 2020-2021.
De exotische paddenstoelen zoals de oesterzwam, shiitake en portobello zijn nog relatief klein (6,9% van de omzet), maar groeien hard. We zien in deze exoten dan ook veel potentie.
De kansen van de kastanjechampignon
De groei in verkoop in de periode 2020-2021 van de kastanjechampignons in de markt is groot, groter dan die van de witte champignons. Een interessante ontwikkeling want het omzetaandeel van de kastanjechampignon is namelijk wel 25% en dus een relatief groot deel van de omzet (niet zoals de exotische paddenstoelen). De witte champignon is met 44,8% aandeel van de omzet nog steeds de populairste paddenstoel, maar het lijkt erop alsof dat in de toekomst kan gaan veranderen. Hier ligt een kans voor retailers voor wie de kastanjechampignon een relatief klein deel van hun omzet uitmaakt.
Bij Limax vinden wij deze groeiende interesse niet vreemd. De kastanjechampignon is smaakvoller, heeft meer structuur en is iets langer houdbaar dan zijn populaire witte broertje. Daardoor liggen er bij deze paddenstoel veel kansen voor de retailers. Hoe kun je als retailer inspelen op deze groeiende interesse?
- Verschuiving naar kastanjechampignon draagt bij aan hogere omzet door hogere consumentenprijs.
- De kastanjechampignon is net iets langer houdbaar en dus minder kans op derving.
- Door de kastanjechampignon neer te zetten als een product met meer smaak en structuur dan de witte champignon kan de retailer deze paddenstoel sterk positioneren.
- Premium Private Label inzetten voor kastanjechampignons om de positionering te verhogen t.o.v. de witte champignon te vergroten
Door gebruik te maken van de juiste marketing en communicatie liggen er veel kansen voor retailers bij de kastanjechampignon. Maar het is niet alleen de kastanjechampignon die geniet van een groeiende populariteit. De toekomst van de paddenstoelenmarkt ziet er veelbelovend uit. Wil je hier een uitgebreid rapport over lezen?