Blog
3 tips om jouw fair share te verhogen voor AGF-producten
Groenten en fruit aan de man krijgen is altijd al lastig geweest. Gelukkig zijn er de afgelopen jaren verschillende consumententrends die deze opgave voor retailers een stuk makkelijker kunnen maken. Door creatief in te spelen op deze verschillende consumententrends kun je als retailer winst boeken in de fair share van AGF-producten.
Tip 1 - Voedingswaarden leveren en inspelen op gezond eten als trend
Consumenten zijn tegenwoordig gemotiveerd om aan hun gezondheid en weerstand te werken, zeker nu met het coronavirus onder ons.
AGF-producten zijn:
- Hoog in vitamines .
- Hoog in mineralen.
- Grotendeels caloriearm.
Uitermate geschikt om je gezondheid en weerstand te versterken dus. Hoe kun je als retailer hierop inspelen?
Veel AGF-producten zijn echter niet verpakt waardoor de consument de voedingswaarden van deze producten niet direct kan inzien. Een gemiste kans. Elke groentesoort of stuk fruit heeft weer zijn eigen specifieke voedingswaarden die bijdragen aan je gezondheid. Een courgette zit bijvoorbeeld vol met kalium wat goed is voor het gezond houden van het hart en bloedvaten. Weinig consumenten weten dit maar ze zouden het wel graag willen weten.
Door het plaatsen van deze voedingswaarden bij de schappen, en dit inzichtelijk te maken voor de consument, kun je inspelen op de gezondheidstrend. Je kunt ook QR-codes plaatsen bij de schappen (of op de verpakkingen) die leiden naar een pagina op je website waar deze informatie te vinden is. Zo kun je laten zien hoe gezond deze producten zijn (eventueel de traffic naar je website vergroten) en de vraag ernaar stimuleren.
Tip 2 - De consument begeleiden in het koken
De moderne consument kookt minder vaak dan voorheen. Gemiddeld besteden mensen in Nederland 18 minuten aan het bereiden van het avondeten. Het gevolg van minder tijd in de keuken besteden is dat mensen niet meer weten wat ze moeten koken en hoe ze sommige ingrediënten moeten bereiden. Daardoor laten ze bijvoorbeeld groenten waar ze nog nooit mee hebben gekookt eerder links liggen.
Een oplossing hiervoor is het aanbieden van verschillende groente naast elkaar die samen een gerecht vormen met een recept erbij. Hierdoor wordt de consument geïnspireerd om nieuwe gerechten te koken ook al zijn ze misschien onbekend met bepaalde AGF-ingrediënten uit het recept. In het recept wordt natuurlijk alles uitgelegd. Zo kun je cross-sellen, verlaag je de drempel om te gaan koken met een ‘onbekende’ groente en kun je op die manier de vraag naar zo’n product stimuleren.
Tip 3 - Duurzaamheid van AGF gebruiken in je voordeel
Een alsmaar groeiende trend onder consumenten is natuurlijk de vraag naar duurzame producten. Uit een onderzoek van het ITC blijkt dat in 2019 85% van de 550 onderzochte detailhandelaren een toename zag in de verkoop van duurzame producten. Vergeleken met vleeswaren en zuivelproducten is de ecologische voetafdruk van AGF-producten klein. Door inzicht te geven in de ecologische voetafdruk, kun je consumenten laten zien dat je op deze trend inspeelt. Een vermelding op de verpakking (of naast de voedingswaarden bij de schappen) van de ecologische voetafdruk, in vergelijking tot minder duurzame producten, kan de vraag dan stimuleren.
Inspelen op consumententrends is natuurlijk van alle tijden. Door met een creatieve blik te kijken naar deze trends kun je ze in je voordeel gebruiken als retailer. Gelukkig dat de huidige trends zich uitstekend lenen voor het stimuleren van de vraag naar AGF-producten. Heb je interesse in nog meer informatie over de AGF-markt? Wij hebben bijvoorbeeld een uitgebreid rapport over de paddenstoelenmarkt.